Tallriksmodellen
Och andra sätt att gå ner i vikt
 
 Bli smal
 

Råg ger bättre mättnad än vete

Att fullkornsbröd är bra och nyttigt, känner de flesta till. Men det är inte enbart det fiberrika kliet, kornets yttre skal, som är hälsosamt. Tvärtom visar forskning vid Lunds Tekniska Högskola att bröd bakat på vitt rågmjöl, som är mjöl gjort på den inre, vita delen av rågkärnan, ger bättre insulin- och blodsockervärden jämfört med vetebröd med rågkli.

 

Vitt rågmjöl ger alltså betydligt bättre värden än både vanligt vetemjöl och kli. Samtidigt är mycket av det bröd som idag säljs i butik bakat på just vetemjöl med kli från olika sädesslag.

 

Den stora skillnaden mellan vit råg och vitt vete, överraskar forskarna.

– Exakt vad det är som gör att råg ger en stabil blodsockerkurva vet vi ännu inte men vi kommer allt närmare en lösning. Det finns nämligen flera olika typer av råg och alla typer ger inte samma utslag, vilket gör att några kan sållas bort från fortsatta studier. Rågmjölet som säljs i butik är ofta en blandning av olika sorter, berättar Liza Rosén, doktorand i Industriell näringslära och livsmedelskemi vid Lunds Tekniska Högskola och den som har lett studien. Nästa vår lägger hon fram en avhandling i ämnet.

 

Om du verkligen optimera hälsofördelarna bör du enligt Liza Rosén äta gröt eller bröd gjort på fullkorn, där kornets alla delar finns med.

– Då får du rågens alla fördelar eftersom kliet innehåller många nyttiga fibrer, vitaminer, mineraler och antioxidanter. Det bidrar också till mättnaden och till att sänka blodsockersvar på längre sikt.

 

I måltidstester såg dessutom forskarna att personer som åt kokta rågkärnor till frukost blev mättare och åt signifikant mindre till lunch, närmare bestämt 16 procent mindre i energiintag, jämfört med när de åt bröd gjort på vitt vetemjöl. De noterade också att både bröd och gröt gjort på vit råg och fullkornsråg mättar mer än vitt vetebröd. Allra effektivast var råggrötarna.

–Antagligen är det vattnet i gröten som ökar mättnadskänslan. Men vattnet måste vara blandat i gröten, dricker man samma mängd vatten till rågbröd blir inte resultatet lika bra, förklarar hon.

 

Upprinnelsen till Liza Roséns forskning var att försöka nysta fram orsakerna till nyttan med fullkornsprodukter, som har visat sig skydda mot hjärt- och kärlsjukdomar och vissa typer av cancer. Det finns även starka bevis för att fullkorn kan förebygga typ två-diabetes och insulinresistens.

 

Källa: Forskning