Tallriksmodellen
Och andra sätt att gå ner i vikt
 
 Gå ner i vikt - metoder
 

GI-metoden

GI-metoden är ett verktyg för att lära dig att äta så att blodsockerkurvan är så jämn som möjligt, för att därmed minimera produktionen av det fettbindande hormonet insulin.

GI står för Glykemiskt Index och anger hur snabbt och högt blodsockernivån stiger efter en måltid, vilket i sin tur påverkar din hormonbalans, förbränning, vikt och hälsa.

 

Om ett ämne har ett högt GI-värde, indikerar det att livsmedlet består av snabba kolhydrater som snabbt kommer ut i blodet. Det som framför allt avgör hastigheten, är vilken struktur kolhydraterna har. Är de tätt sammanpackade som exempelvis i grönsaker, blir de långsamma. Är de finfördelade som i vitt bröd, blir de snabba.

Enligt GI-metoden ska du främst äta långsamma kolhydrater, eftersom de har ett lågt GI. Kolhydrater behövs också för en rad olika organ och funktioner i kroppen.

 

Ursprungligen var GI ett index för att ta reda på vilka matvaror som var mest lämpliga för diabetiker.

 

Högt GI: över 50. Exempelvis pizza, havregrynsgröt, pasta, kokta morötter och nykokt potatis.

Lågt GI: under 35. Exempelvis fisk, kött, ägg, mjölkprodukter, avokado, nötter och mörk choklad.

 

Viktigast är att äta stor andel mat med lågt GI. Då kan du komplettera med livsmedel som innehåller högt GI.